قطعی شدن هشتمین حضور تکواندو در بازی‌های المپیک

در جلسه‌ای که با حضور کمیته بین‌المللی المپیک برگزار شد حضور رشته تکواندو در بازی‌های المپیک برای هشتمین بار در بزرگ‌ترین آوردگاه ورزشی جهان تایید شد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون تکواندو، در جلسه کمیته بین المللی المپیک در شهر پکن تصویب شد رشته تکواندو به همراه 27 رشته دیگر در المپیک 2028 – لس آنجلس حضور داشته باشند.

"چانگ وان چو" رییس فدراسیون جهانی تکواندو با اشاره به این خبر گفت: افتخار می‌کنیم که بار دیگر می‌توانیم شاهد رقابت تکواندوکاران در فضایی همچون المپیک 2028 – لس آنجلس باشیم. تکواندو مسیری طولانی را پس از نخستین حضورش در بازی‌های المپیک 2000 – سیدنی طی کرده و اکنون نیز یکی از تاثیرگذارترین رشته‌ها در برنامه پیش رو است.

وی در ادامه گفت: همگی با هم به منظور فعالیت فدراسیون جهانی تکواندو با بهترین برنامه ریزی در کمال عدالت و جذابیت همکاری خواهیم داشت. سعی ما بر این است تا ثابت کنیم تکواندو نه تنها رشته‌ای پویا و جذاب بلکه ورزشی در مسیر ترویج ارزش‌ها برای مشارکت در تشکیل جامعه‌ای بهتر است.

رییس فدراسیون جهانی تکواندو خاطرنشان کرد: پس از اولین حضور تکواندو در بازی‌های المپیک 2000 – سیدنی، این فدراسیون به مواردی در مسیر اصلاح و نوآوری دست پیدا کرد تا ورزشی عادلانه، شفاف و جذاب خلق کند. از المپیک 2012 – لندن در سیستم امتیازدهی تغییراتی رخ داد که توانست نویدبخش روزهای تازه‌ای در تکواندو باشد و ورزشکارن با اطمینان، ایمنی و شفافیت بیشتری در امور اجرایی این رشته روبرو شدند.

دکتر چو گفت: فدراسیون جهانی تکواندو همچنین سلسله تغییراتی را در قوانین و سیستم‌های امتیازدهی به وجود آورد تا بتواند روش‌های تخصصی و جذاب‌تری را با استفاده از تکنولوژی‌های به روزی چون سیستم بازپخش چهار بُعدی را برای بالابردن تجربه تماشاچیان ارائه دهد. این فدراسیون با داشتن 211 عضو که آخرین آنها واتیکان بوده یکی از بزرگترین فدارسیون‌های بین‌المللی در عرصه جهانی به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: همچنین در توسعه پاراتکواندو، این رشته برای اولین بار در بازی‌های پارالمپیک 2020 – توکیو برگزار شد؛ برهمین اساس کمیته بین‌المللی پارالمپیک اعلام کرد در حضور بعدی این رشته در پارالمپیک 2024 – پاریس سهمیه ورزشکاران پاراتکواندو از 6 به 10 نفر افزایش پیدا کرد.

رییس فدراسیون جهانی تکواندو گفت: چین تایپه، ساحل عاج و اردن اولین مدال طلای خود را در المپیک از این رشته به دست آوردند و افغانستان، گابن و ویتنام مدال‌های رنگارنگی را در المپیک برای نخستین بار در این رشته کسب کردند. دسترسی آسان به این ورزش و ارزش گذاری که برای ورزشکاران این رشته صورت گرفته، رمز موفقیت در میان جمعیت پناهندگان هست. این فدراسیون مشارکت طولانی با مراکز بشردوستانه داشته و موسس بنیاد بشردوستانه تکواندو برای بها دادن به پناهندگان و آوارگان جهان از طریق تکواندو است. در بازی‌های المپیک 2020 – توکیو، تکواندو سومین رشته ورزشی با بیشترین تعداد ورزشکاران پناهنده در المپیک و پارالمپیک بود.

چو در پایان گفت: فدراسیون جهانی تکواندو در طی چهار سال اخیر فرآیند جامعی را در تغییرات مدیریتی و توجه به ورزشکاران خارج از فضای رقابت‌ها داشته است و توانسته به جایگاه دوم در میان فدراسیون‌های بین المللی دست پیدا کند اما  همچنان به دنبال برتر شدن در میان تمامی فدراسیون‌های بین المللی و رسیدن به جایگاه نخست این گروه از لحاظ مدیریت و پایداری است.

  • 08:14
  • 1400/11/16
  • 8015